Roland TB-303 Bass Line este un sintetizator cu sequencer încorporat, produs de compania Roland în 1982, care a avut un rol determinant în dezvoltarea muzicii electronice contemporane.
TB-303-ul a fost vândut iniţial chitariştilor care vroiau să exerseze singuri şi aveau nevoie de acompaniament la bas, 303-ul fiind instumentul ideal pentru acest lucru. Sintetizatorul s-a produs timp de 18 luni, rezultatul fiind de 10.000 de unităţi. În zilele noastre, aparatul este considerat a fi piesă de colecţie, vânzându-se la preţuri între 800 şi 1000 de dolari.
Spre sfârşitul anilor `80, producătorii de muzică electronică din Chicago i-au descoperit utiliatea în contextul dezvoltării acestui gen de muzică, urmând ca la începutul anilor `90, să se dezvolte noul curent numit Acid, în care 303-ul era utilizat cu preponderenţă. Acel sunet specific acid-ului se producea prin repetarea unui pattern de note în cadrul TB-303-ului în timp ce se modifica filtrul CutOff, resonance sau envelope modulation. Accentul 303-ului controla modificările amplitudinii notei, filter resonance-ul şi envelope modulation, permiţând variaţiuni în timbru. Pentru a-i da TB 303-ului un timbru mai dens, mai zgomotos, este adesea folosit un efect de distors, fie cu ajutorul unei pedale, fie supraîncărcând intrarea audio a unui mixer. Rezultatul este un sunet mult mai bogat din punct de vedere armonic.
TB-303 are un singur oscilator audio care poate fi configurat pentru a produce fie un sawtooth wave, fie unul square, un envelope generator cu un controler de decay, un lowpass filter cu o reducere de -18 dB pe octavă şi controlere pentru cutoff frequency, resonance şi parametri de envelope modulation.
TB-303-ul a fost vândut iniţial chitariştilor care vroiau să exerseze singuri şi aveau nevoie de acompaniament la bas, 303-ul fiind instumentul ideal pentru acest lucru. Sintetizatorul s-a produs timp de 18 luni, rezultatul fiind de 10.000 de unităţi. În zilele noastre, aparatul este considerat a fi piesă de colecţie, vânzându-se la preţuri între 800 şi 1000 de dolari.
Spre sfârşitul anilor `80, producătorii de muzică electronică din Chicago i-au descoperit utiliatea în contextul dezvoltării acestui gen de muzică, urmând ca la începutul anilor `90, să se dezvolte noul curent numit Acid, în care 303-ul era utilizat cu preponderenţă. Acel sunet specific acid-ului se producea prin repetarea unui pattern de note în cadrul TB-303-ului în timp ce se modifica filtrul CutOff, resonance sau envelope modulation. Accentul 303-ului controla modificările amplitudinii notei, filter resonance-ul şi envelope modulation, permiţând variaţiuni în timbru. Pentru a-i da TB 303-ului un timbru mai dens, mai zgomotos, este adesea folosit un efect de distors, fie cu ajutorul unei pedale, fie supraîncărcând intrarea audio a unui mixer. Rezultatul este un sunet mult mai bogat din punct de vedere armonic.
TB-303 are un singur oscilator audio care poate fi configurat pentru a produce fie un sawtooth wave, fie unul square, un envelope generator cu un controler de decay, un lowpass filter cu o reducere de -18 dB pe octavă şi controlere pentru cutoff frequency, resonance şi parametri de envelope modulation.
Pe la mijlocul anilor `90, cererea de unităţi TB-303 a coincis cu dezvoltarea muzicii electronice de dans şi tocmai de aceea majoritatea producătorilor de echipamente de acest gen au început producerea de multe instrumente similare TB-303-ului, numite "clone". Primii care au produs acest gen de clone au fost Novation Electronic Music Systems care a lansat primul echipament portabil generator de linii de bas în 1994, urmând TeeBee-ul produs de Syntecno, MS-404 şi Freebass FB-383.
Pentru că popularitatea acestor clone creştea necontrolabil, Roland a hotărât să lanseze propria lui clona de 303, producând MC-303 Groovebox. În ciuda eforturilor de a păstra aceaşi linie ca pentru TB, MC-ul era un produs complet diferit de original. Diferenţa majoră era în includerea unui sintetizator digital în schimbul circuitului analog inclus în primul.
În 1997, sintetizatoarele în versiunea software au început să câştige tot mai multe teren, unul dintre cele mai populare fiind emolatorul ReBirth produs de Propellerhead Software, cei care au produs şi soft-ul Reason. Pentru cine nu ştie, Proppellerheads a fost o trupă extrem de populară care ne-a vizitat ţara în urmă cu câţiva ani, cântând în deschiderea concertului Moby.
Printre artiştii care au folosit acest Roland TB-303 se numară: Aphex Twin, The Future Sound Of London, Massive Attack, Air, Moby, Underworld, The Prodigy, The Chemical Brothers, Fatboy Slim, Pet Shop Boys, Orbital şi chiar Daft Punk. La toate aceste nume il adugam si pe Jori Hulkkonen, artistul F Com., responsabil si pentru So Run The Tears As Wine" Acid Symphony.
Clipurile concertului la care a participat si Jesper Dahlback sunt ceva mai jos in blog.
Pentru ca vazand acele clipuri mi-am amintit ca am facut si eu o prezentare a 303-ului in defuncta clubbing mag, am decis sa urc materialul aici.
Pentru ca vazand acele clipuri mi-am amintit ca am facut si eu o prezentare a 303-ului in defuncta clubbing mag, am decis sa urc materialul aici.
Hope it helps!
2 comments:
ermmm... what u say, ze Clubbing Mag iz no more? phooey.
bun articol.
hehe, multam man :")
Post a Comment